surdegsgurra.blogg.se

Välkomna till min brödblogg!

Mjöl från Ångsta kvarn!!

Publicerad 2014-06-17 22:50:58 i Allmänt,

De senaste dagarna har jag varit upptagen med att dels jobba och dels vara pissigt jävla dyngsjuk, så surdegen har stått ouppfräschad i gömmorna i nästan en vecka. Jag har länge spanat runt efter mjöl från Ångsta Kvarn då jag hört talas och läst mycket gott om det. Jag har inte hittat det att köpa i Umeå, så jag mailade Tina som driver kvarnen och frågade hur jag kunde få tag på det. På inrådan av henne mailade jag restaurang Kummin och frågade om jag fick köpa lite av dem, vilket jag fick! 4,7 kilo för 80 spänn, vilket jag tyckte var ett svinbra pris för ett så högkvalitativt mjöl. Jag tog 650 gram vatten, 950 gram mjöl (700 gram vete från Ångsta och 240 virveldinkel från Warbro), 30 gram oraffinerat havssalt och i runda slängar 200 gram surdeg. Blandade och körde autolys. Knådade för hand i runt tio minuter och lät vila i runt två timmar. Formade och kalljäste i 14 timmar, snittade och bakade ut det på baksten. Sänkte ugnen från 250 grader till 235 efter insättning och fick en himla fin skorpa. Snittningen blev någon jävla galen variant, men det blev väl helt okej resultatsmässigt!
 

Kommentarer

Postat av: Sebastian

Publicerad 2014-06-19 00:53:15

Oj oj OJ, vad jag ska vara den första som kommenterar på denna blogg! Din närvaro i cyberrymden är högst välkomnad. Må surdegskulturerna för alltid verka till din fördel, och må glutentrådarna förbli starka.

P.S. skulle föredra om vikter i fortsättningen förmedlades i hektogram?

P.P.S. skoja

Svar: hahaha du är bäst
Gustaf Bergendahl

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Gustaf Bergendahl

Här tänkte jag, helt utan självdistans, ägna mig åt att blogga om surdegsbröd och kanske även om annat inom ämnet mat och matkultur. Jag kommer att blogga mest för min egen skull för att kunna följa min utveckling men andra intresserade är varmt välkomna att följa med på vägen. Bildmässigt lovar jag en massa episka inspirationsbilder signerade min iPhonekamera, tagna i halvdant ljus! Jag började baka surdegsbröd för snart tre år sedan, med några mindre eller större uppehåll under årens gång. Att baka bröd är en konst och kan göras på många olika sätt. Jag kommer försöka visa och berätta hur jag går tillväga. Kommentera gärna om du har frågor, åsikter, beröm eller klag!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela